Warsteiner Internationale Montgolfiade

Op vrijdag 1 september vertrokken collega Wilko en ik rond 08:00 uur vanuit Goes richting Lippstadt in Duitsland om de Warsteiner Internationale Montgolfiade te bezoeken. Dit is één van de grootste ballonfestivals ter wereld!

Meer dan 200 luchtballonnen en meer dan 100 ballonvaarten met de meest uiteenlopende ballonnen vullen de lucht in deze week. Sommigen zijn zo groot als 6 eengezinswoningen!

Na een voorspoedige reis van 4 uur - en een kleine koffie stop - kwamen we aan bij het hotel waar we welkom werden geheten door Marco Menheere, accountmanager van Warsteiner. Na het inchecken bezochten we de biergarten van het hotel, dat gelegen is aan de rivier van de stad. Naast een enorm waterrad genoten we in een voorzichtig doorkomend zonnetje van een lekker biertje. Steeds meer groothandelsmedewerkers en accountmanagers van Warsteiner Benelux verzamelden zich en zo werd de groep langzaamaan compleet.

Rond 14:00 uur kwam de bus ons bij het hotel ophalen en bracht ons naar de Montgolfiade. Na 40 minuten rijden kwamen we aan op een groot terrein naast Brouwerij Warsteiner. Vanuit de bus zagen we al een kermis, tenten, een groot veld, diverse eetstandjes en terrassen. Bij de VIP-Club 'Happy Ballooning' checkten we in en werden we ontvangen met koffie en appelgebak. De verkoopleider van Warsteiner Benelux heette ons welkom en liet weten dat de luchtballonnen pas mogen opstijgen zodra de rode vlag in de hoek van het terrein vervangen wordt door een groene. Spannend...

Omdat we nog niet zouden vertrekken konden we eerst nog een ronde over het terrein doen en genieten van een bratwurst. Je bent tenslotte toch in Duitsland! Terug in de tent was het wachten op de luchtballonnen. Diverse auto's met aanhangers reden het veld op. Deuren gingen open en de manden/korven kwamen één voor één uit de aanhangers. Echter bleef de vlag rood. Zou het doorgaan of toch niet? Dat schijnt nog tot het laatste moment een verrassing te zijn, want niemand leek het te weten. Wachten dan maar... de manden gingen weer terug de aanhangers in. Mijn weer app voorspelde inmiddels regen, niet best! Teveel zon, teveel regen en teveel wind is niet gunstig krijgen we te horen. Gelukkig is er van téveel nu niks aan de hand en de piloten worden gebriefd. Het is zo goed als zeker dat we de lucht in zullen gaan!

Niet lang daarna lopen we richting de starttent op het veld langs rijen met veel publiek dat al staat te wachten op het spektakel. De eigenaresse van Warsteiner, mevrouw Cramer, begeeft zich ook in de starttent.

We mogen gaan! We worden in groepen naar voren geroepen en ingedeeld per ballon. Onze piloot Holger stelt zich voor en neemt ons mee naar zijn ballon. Als we het veld af lopen zien we nog een veld liggen met nog minimaal 40 auto's met aanhangers. We worden flink aan het werk gezet om de ballon startklaar te krijgen; uitpakken, uitrollen, mand op de zijkant. Dan worden de blowers gestart om de eerste lucht in de ballon te blazen. Mijn taak is om alvast in de mand te gaan zitten, dat moet lukken ;-). De ballon trekt de mand recht dus ik dien als gewicht om hem aan de grond te houden. Gelukkig is hij ook nog gezekerd aan de auto.

Als de ballon zich vult met lucht komt de mand rechtop te staan en mag iedereen erin klimmen. We verdelen het gewicht, de piloot staat met de gastanks in het midden. Dan worden de branders aangezet en komen we langzaam los van de grond. Op het veld liggen ruim 90 ballonnen! We stijgen tussen meerdere luchtballonnen op en de wind brengt ons vooruit. Vanuit de lucht kunnen we het dorpje Warstein en de brouwerij goed zien liggen. Het is een prachtig gezicht en het uitzicht is goed!

Na ongeveer 1,5 uur in de lucht te zijn geweest gaan we landen. Maar waar? Niet op een akker waar net de giertank is geweest. We vinden een open plek, maar bij het landen pakt de wind ons op in een andere richting. De piloot laat de branders flink hun werk doen omdat we over een bergje met bomen moeten. Dan zien we een andere open plek en zet de piloot de ballon rustig aan de grond. Helaas krijgen we over de radio te horen dat we in een beschermd watergebied staan, de auto kan hier dus niet komen. Opstijgen dan maar weer...

Uiteindelijk landen we een veld verder en is de auto met aanhanger onderweg. We helpen allemaal even met opruimen en inpakken en dan... tijd voor een lekker koud biertje! Die hebben we wel verdiend. Met een busje worden we terug naar het evenemententerrein gebracht, waar een buffet voor ons klaar staat. 's Avonds volgt de 'nightglow'; de ballonnen hebben zich opgesteld op het veld. De branders gaan aan en uit op de maat van de muziek, een machtig gezicht! De dag wordt afgesloten met vuurwerk en om 24:00 uur brengt de bus ons terug naar het hotel. Wij zijn een ervaring rijker. Het Sauerland is prachtig vanuit de lucht!